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jueves, 19 de septiembre de 2024

Ajustar la dificultad de los combates en Mythras (RQ6)

11 comentarios:
 
Cuando preparas o improvisas una escena de combate para los personajes jugadores, puede que tengas en mente una cierta intención o que, guiándote por la lógica, los adversarios deban ser más o menos difíciles de derrotar. Puede que los adversarios sean «fáciles», que supongan un leve reto para los protagonistas o que supongan una dificultad importante que los obligue a darlo todo o bien retirarse a tiempo. Pero ¿cómo ajustar la dificultad de un combate? Para directores de juego novatos puede ser complicado afinar exactamente el nivel de reto que quieren plantear. Esto es especialmente así en juegos como Mythras donde no hay niveles ni categorías claras de adversarios más allá del porcentaje en su estilo de combate, el daño de las armas, su armadura y aspectos excepcionales. Para ayudar un poco en eso, he creado una guía para ajustar la dificultad de los combates en el juego de rol Mythras.

¿Demasiados enemigos para solo 2 PJ? Parte de la ilustración de David Benzal en la pantalla de RuneQuest 6 de Runa Digital

Aviso de que es una guía difusa, porque en los combates de Mythras (como en muchos otros juegos D100) hay muchas variables a tener en cuenta. Pero precisamente por eso creo que puede ser útil una guía, ni que sea para saber cuáles son algunas de estas variables. Además, algunas variables son más importantes que otras. Los factores clave para definir la peligrosidad de un adversario son los puntos de acción, el porcentaje de la habilidad de estilo de combate y la moral. Otros factores importantes son la calidad de las armaduras, el daño de las armas y si pueden atacar sin exponerse, por ejemplo, al usar armas de combate a distancia.


Los puntos de acción



Un factor decisivo en el combate con Mythras son los puntos de acción que tengan los contrincantes. Tener un punto más que el adversario es una ventaja importante, porque, en general y si tienes éxito en la tirada de ataque, el oponente no podrá parar el daño más que con su armadura y le causarás un efecto de combate. Aunque el oponente esté usando la defensa pasiva para cubrirse con un arma o escudo, normalmente no podrá cubrirse todo el cuerpo, así que al usar el efecto «Elegir localización» es muy probable que logres herirle si la tirada de daño supera su armadura. 

Por este motivo, poner a los adversarios un punto menos de acción de los que tengan los PJ hace que el combate sea mucho más asequible. Además, si tenemos en cuenta que un humano promedio tiene INT 13  y DES 10-11, la mayoría de seres humanos tienen 2 puntos de acción, por lo que será muy habitual.

A veces, no todos los PJ tienen 3 puntos de acción y alguno puede que tenga 2. Igual puede pasar en el grupo de los adversarios. Esto es especialmente así si en un bando hay seres normales junto a monstruos con formas raras que les proporcionan más puntos de acción de lo habitual y otros seres más normales. Por ejemplo, una hidra de siete cabezas y cuatro guardias humanos. Por eso, una de las formas rápidas de calcular la peligrosidad de un combate «grosso modo» es sumar los puntos de acción totales de cada bando. El bando que tenga más puntos tiene ventaja porque es probable que pueda hacer al menos un ataque sin oposición. En general, esto es más importante que el número de integrantes por bando, ya que lo que cuenta al final es el número de ataques y defensas. Por este motivo, la superioridad numérica quedaría englobada en este factor.

Por ejemplo, si todos tienen una habilidad de combate parecida, en un combate entre 1 hidra de siete cabezas (7 puntos de acción) acompañada de 2 guardias (2 puntos de acción cada uno) contra un grupo de 4 aventureros formado por tres guerreros (3 puntos de acción cada uno) y 1 curandero (2 puntos de acción), ¿quién tiene ventaja? En principio estaría igualado, porque ambos bandos tienen un total de 11 puntos acción.

Los puntos de acción están igualados: ¿Quién ganará este combate? ¿La hidra y sus dos guardias o los cuatro aventureros?
Nota: Las fichas de los hombres lagarto y los aventureros son de Take Cover! y Brace Yourself! para Mythras.

Claro que siempre hay más factores. Por ejemplo, en general la hidra no podrá usar acciones para parar ataques, así que los aventureros podrán endiñarle más ataques sin oposición, con sus respectivos efectos de combate. Al mismo tiempo, seguramente el curandero tiene menos habilidad de combate que el resto, lo que compensaría ligeramente, o puede que se limite a apoyar a estos con magia curativa desde la retaguardia, sin trabarse en combate. Entonces, ¿quién tiene ventaja? Aquí ya es mucho más difícil de pronosticar. Aunque fueran 11 puntos de acción del bando de la hidra contra el total de 9 de los 3 aventureros guerreros, seguramente la suerte sería lo que acabe determinando quién gana. Si la hidra consigue la iniciativa y logra acertar con todos sus ataques, los aventureros deberán gastar al menos 2 puntos de acción para detenerlos, y entonces puede que queden a merced de al menos 1 ataque de los guardias que, si aciertan, podrían hacerles un ataque sin oposición. Este ejemplo sirve para ilustrar por qué esta guía solo puede ser difusa en el mejor de los casos, pero a la vez ofrecer algunos aspectos en los que basarse para los casos entre adversarios de formas y habilidades más similares, como humanoides contra humanoides.

Por ejemplo, en un combate entre bandos formados por humanoides, una ventaja de 1 o 2 puntos de acción sobre el bando contrario puede sentar la diferencia con más seguridad. Al combinar el factor de los puntos de acción con el porcentaje de habilidad, se pueden establecer unos ciertos niveles de peligrosidad. A continuación puedes estos niveles de peligrosidad creciente para personajes jugadores con 3 puntos de acción:


Peligrosidad de los adversarios:


Muy baja: siguen las reglas de chusma --- ideal para empezar a aprender las reglas
Muy baja+: siguen las reglas de esbirros
Baja: 2 puntos de acción y porcentaje bajo (30%-55%)
Media: 2 puntos de acción y porcentaje alto (56%-90%)
Alta: 3 puntos de acción y porcentaje bajo (30%-55%)
Alta+: 3 puntos de acción y porcentaje alto (56%-90%) --- o equivalente a un personaje jugador
Muy alta: 4 puntos de acción y porcentaje bajo (30%-55%) --- magia / superpoder / algunos monstruos
Muy alta+: 4 puntos de acción y porcentaje alto (56%-90%) --- adversario final con ventaja mágica o monstruo final

Puede que prefieras seguir la regla opcional que dicta que todos los personajes, tanto jugadores como no jugadores (exceptuando monstruos), tienen 2 puntos de acción. En ese caso, elimino el factor puntos de acción de los niveles de peligrosidad y todo se basa sobre todo en el nivel de habilidad:

Muy baja: reglas de chusma --- ideal para empezar a aprender las reglas
Baja: reglas de esbirros
Media: porcentaje bajo (30%-55%)
Alta: porcentaje alto (56%-90%) --- o equivalente a un personaje jugador
Muy alta: porcentaje muy alto (91%-120%) --- gente legendaria o místicos expertos

Y para tener en cuenta varios otros factores «grosso modo» se le puede añadir lo siguiente:

Aumenta un nivel la peligrosidad por cada uno de estos factores que tengan los adversarios:

Armas con alcance 2 niveles mayor
que los PJ (si usas las reglas de alcance)
Armas de tamaño 2 niveles mayor a las de los PJ (las paradas solo bloquearán la mitad del daño)
Ataques a distancia cuando los PJ no tienen cobertura
Armadura mejor que la de los PJ
Emboscada contra los PJ
Entorno desfavorable para los PJ (algo les resta habilidad o movilidad: oscuridad, terreno, etc.)
Expertos en magia o arqueros apoyando desde la retaguardia
Magia de combate lanzada antes de empezar (Cuchilla afilada, Cuchilla ígnea, Protección, etc.)
Montados a caballo y los PJ no.
Moral muy alta. En general, los enemigos se retiran cuando ha caído el líder o la mitad del grupo, pero si por algún motivo siguen luchando después de ese punto, su peligrosidad aumenta. Del mismo modo, una moral muy baja reduce drásticamente la dificultad del encuentro. Por ejemplo, si se retiran cuando son abatidos el 25% del grupo o menos.
Superioridad numérica: +1 nivel de dificultad por cada punto de acción o dos que el grupo de enemigos supere al grupo de personajes jugadores. Por ejemplo, si el grupo de PJ tiene un total de 12 puntos de acción, enfrentarse a un grupo de adversarios con un total de 13 puntos de acción aumentará el nivel de dificultad en 1.

Por ejemplo, un grupo de 8 adversarios con las reglas de chusma (2 puntos de acción cada uno), contra un grupo de 4 aventureros competentes con 3 puntos de acción cada uno, serían 16 puntos de acción contra 12 puntos de acción, por lo que la diferencia de 4 haría aumentar la peligrosidad 4 niveles y pasaría de «Muy baja» a «Alta». Por supuesto, la moral de los PJ es muy importante como he comentado en el segundo párrafo. Por ejemplo, un grupo de guardaespaldas de élite con 3 puntos de acción y 80% en su estilo de combate no serán una dificultad «Alta+» si al recibir la primera herida ya tienen suficiente y se baten en retirada o se rinden. Puede que estén resentidos con su jefe. En general, los niveles de peligrosidad se basan en un nivel de moral normal, es decir, se retirarán cuando la mitad del grupo esté abatido, malherido o incapacitado.


Los puntos de suerte


Estos puntos permiten a los PJ repetir tiradas. Suponen una ventaja importante para los PJ si los usan para repetir tiradas fallidas de habilidades con porcentaje alto (a partir de 60-70%). Sin embargo, creo que es mejor no tenerlos en cuenta para estos niveles de peligrosidad, porque es un factor muy variable y difícil de contabilizar. Además, si te pasas un poco con la dificultad, pueden servir de colchón para que los PJ salven el pellejo.


Un caso real


Cuando dirigí la campaña de samuráis, el primer combate igualado que preparé fue contra unos bandidos. Puedes leer los detalles en esta entrada. Eran 3 PJ + 1 PNJ aliado contra 6 bandidos. En el bando de los PJ todos tenían 3 puntos de acción, así que tenían 3x4 = 12 en total. Los bandidos eran 6, pero solo tenían 2 puntos de acción cada uno, así que también tenían 12 en total. Como los bandidos tenían la superioridad numérica, dos podían quedar libres de emparejarse en combate, y esperaba poder enviar al menos uno contra la esposa no combatiente de uno de los PJ y crear una situación tensa, pero el caos del combate y las buenas decisiones de los jugadores lo impidieron.

Esquema del combate contra los bandidos: los rojos son el bando de los PJ y los azules son los bandidos

Los PJ tenían mejor habilidad de combate, en torno al 70% frente al 45% de los bandidos. Además, uno de los PJ iba a caballo, lo que le daba más ventaja. Siguiendo la tabla anterior de peligrosidad de los adversarios, la de este grupo de 6 bandidos era «baja» tirando a «muy baja». Y ya estaba bien así, puesto que era uno de los primeros combates normales de la campaña, el objetivo del encuentro era más bien dar un susto a los jugadores y crear tensión, además de seguir probando las reglas de Mythras. En general, al empezar con un juego nuevo conviene aplicar una peligrosidad baja si los PJ no van a poder huir fácilmente. Así vas puedes tantear mejor las reglas y adquirir experiencia para aumentar la dificultad más adelante. Si ves que en un combate los PJ han arrasado al bando contrario, ya sabes que, si te interesa, puedes aumentar un poco la peligrosidad en el siguiente y ver qué pasa. Y así, poco a poco, hasta conseguir calibrar los combates por intuición y experiencia.

En fin, esto es lo que se me ocurre. Todo muy difuso y a ojo de buen cubero, pero es la aproximación más certera que puedo hacer. ¿Crees que puede ser útil? ¿Y tú cómo calibras la dificultad de las escenas de combate en Mythras? ¿Tienes algún truco o consejo?

miércoles, 18 de septiembre de 2024

Cults of RuneQuest: The Prosopaedia - What is it for?

2 comentarios:
 

Cults of RuneQuest: The Prosopaedia is a supplement for Chaosium's RuneQuest line with no game data, only lore. It showcases Glorantha's rich mythology in dictionary format, describing a myriad of deities, heroines, demi-goddesses and even some mystic concepts like illumination or the several schools of Malkioni faith, all of it in alphabetical order. This makes it a somewhat weird book: it has no direct application for gaming, and it is downright odd to read from cover to cover. Then, what is it for? Below I'm outlining several suggestions as to how you can use this prosopaedia and, in so doing, I kind of review it. <<Sigue el enlace para leer esta reseña en español>>.


N.B.: Chaosium sent me a copy of the book so I could review it, but this is my objective assessment, so I point out the good and the bad aspects. However, if you think I have been biased by this, please let me know in a comment below.


The fantastic cover by Katrin Dirim shows the world of Glorantha surrounded by heroines, demigods, and divinities.



1. A lovely book


The Prosopaedia is an awesome-looking book that stands out thanks to its colorful great art. All the art in the book is by Katrin Dirim, giving it a coherent look. Katrin's style is reminiscent of the depictions of gods and goddesses of ancient times, so it perfectly matches the "Bronze Age" feel of Glorantha. The original plan was to publish the whole Cults of RuneQuest line of books as two huge tomes, but then Chaosium realized they could make them more accessible by dividing them into a series of supplements. Since the Prosopaedia was going to be left as a somewhat awkwardly independent book, they decided to make it more attractive by commissioning all the art to just one artist: cover, back cover, interior art and even decoration. The result is a book worth enjoying in print, and also easy to read thanks to its combination of brief texts and great art.


The cover art combines many goddesses and heroes described in the book, with a central circle representing the elemental deities that make up the world itself. For example, the woman holding snakes is Ernalda or Gata, as she is the Earth goddess. Below, the dragon in the water must be Sramak, god of the Great River that circles the earth, while the smiling, tusked face underneath stands for Nakala, the primordial goddess of Darkness, which is used to represent the Underworld. The profusion of figures occupies the whole cover and is an attractive representation of the contents of the book, making it standout with its vibrant colors. On top of that, using the cover and back cover you can play a small game of finding out what deity or heroic character each figure stands for. All these characters are described in the book, you just need to correlate each figure with its description. Have you matched all the figures yet? :-)


The interior art uses the same vibrant colors as the cover and is quite numerous. There are many small pieces, about a quarter page, but there are many other sizes, up to a full page. Most could represent frescoes on the walls of Gloranthan temples, but others depict followers of certain gods. All are identified by a caption so you know who it is. One of my favorites is a full-page piece depicting several souls waiting to be judged by Daka Fal at the Court of Silence. Over each soul there is a symbolic depiction of the deity who is defending their follower before the Judge of the Dead, but one soul is looking anxious because she has no deity defending her before the Judge. Maybe she was a bad initiate in life or did not devote herself to any god, so she may not be destined to any paradise: a dire prospect indeed!


Another of my favorite pieces of art is the one with King Heort meeting the Second Son


Simply put, The Prosopaedia can be used just to enjoy its art. You can also use it to play the identification game with the figures on the cover and back cover. Moreover, thanks to its nice visual content, it is easy to use as a casual read. As a dictionary, you don't need to read it from a to z. You can just open it on a random page and see what stories of gods and goddesses you learn this time. This is why it can be a good gift for someone with only a passing interest or mere curiosity for the mythology of Glorantha.



2. A reference book


Since the deities and heroic characters are listed alphabetically, this book will be most commonly used as a reference or look-up source. For example, while reading another book about Glorantha you may find a name you do not know, with no explanation or context. No problem, you just open up the prosopaedia, look up that name, and catch up immediately in just several brief paragraphs. There are many deities that are not described anywhere else: heroes, demi-goddesses, great spirits such as Earthmaker, concepts such as New Hrestolism, and even magical phenomena such as the Syndic Ban. But there is more.


These pages include depictions of High King Elf and the Lunar demigoddess Hon-eel the Dancer


On top of the description, you get the pronunciation of each name, which is interesting. I think it is perfectly OK for anyone to pronounce the names in Glorantha as they prefer. For some reason, I had always pronounced "Orlanth" with a stress on "-lanth", but here I found out that the stress actually falls on "Or-". So if you are inclined to pronounce "Orlanth" as Greg Stafford imagined the sound of the word, you should say "ORlanth". Still, I have been saying "orLANTH" for so long that I'm not going to change now, but it is anyway interesting, even if just a mere curiosity. Of course, if you want other Gloranthan fans to understand you better while speaking in person, it is easier when everyone is on the same page in this regard.


More interestingly, many of the descriptions include related names. These other names are often deities with a close relationship to the one described in the entry, such as spouses or children, but also the names a deity is known by in different Gloranthan cultures. It is like the interpretatio graeca of the Romans. For example, the same way Ancient Greeks assumed Zeus had to be the same god as the Egyptian god Amon, a group of Gloranthan scholars now extinct (the God Learners) equated, for example, the Grazelander sun god Yu-Kargzant with the Pelorian sun god Yelm. That's why the entry of Yu-Kargzant includes that "other name" others in Glorantha call the sun god by... which you can also look up. Even though they both are basically the same sun god, each has different myths and, sometimes, totally different ones (like Zeus and Amon!). So this is useful to get your way around the multitude of names in Glorantha's mythology, and it also goes to show how Glorantha imitates the mythologies of our own world.


Although I still have to read it, it seems Joseph Campbell's The Masks of God delves into this very topic. This is seemingly the origin of the title: thanks to Andrew Montgomery's awesome blog I learned that "prosopaedia" is a word Greg Stafford coined by mixing two Greek words: prosopon (mask) and paideia (education, knowledge). As "paideia" is the second half of "encyclopedia", the prosopaedia contains the knowledge of the masks of the gods, the different names each culture calls their deity by, which at the end of the day are merely approximations or facets of the same entity, never fully understandable.


In these pages you learn Jagrekriand is the name the Orlanthi use for the Dara Happan god Shargash, or Tolat in Teshnos.


On the negative side, sometimes the entries are not complete enough in regards to these related names. For example, if you read first the description of the god Yu-Kargzant, below it points you to the entry about Yelm, but if you look up Yelm, that entry does not mention Yu-Kargzant below nor any of the other names the sun god is known by. This makes some relationships one-directional, reductionist, and therefore detract from a fully plural point of view. It is as if the authors claimed there is one version of the sun god (Yelm) that is more valid than the rest. But that is terrible, because every culture in Glorantha knows, as it is logic to them, that their gods are the most important in the world. Still, at the beginning of the book it is said that it is a compilation written by the God Learners, so under the premise of being a diegetic or Gloranthan text written by Gloranthans, you can forgive it not being 100% objective.


Aside from that, it would have been useful to have all names in the PDF linked to their respective descriptions. This way it would have been a sort of wikipedia of the gods that would have made easy looking names up and following their relationships. This would have also made it easy to fall down the rabbit hole like when you read articles on the Internet and keep jumping from one link to the next as your interests and curiosity dictate. Despite that, the hardcover book can be used this way up to a certain point thanks to the related names that take you from one entry to another (although it is not perfect).


Yelm's entry does not list any related names, but Yelmalio's entry leads you to Antirius, Elmal, and Kargzant.


3. A way to make up the pantheons of many regions


Glorantha is a vast world and the official publications only get so far. Even the Cults of RuneQuest line of books does not cover all Gloranthan gods in detail, basically only the most widespread in the northern continent of Genertela. Therefore, the prosopaedia is a useful tool to group together all the deities worshipped in regions only vaguely described in the books. And you may want to do this in order to know what cults your PCs can follow if you play a campaign there. For example, say you read The Guide to Glorantha, you fall in love with the Doraddi culture and you decide to run a campaign in the savannahs in the center of Pamaltela, which the nomadic Kresh traverse on their huge wagons that carry their houses. So what gods do they worship? You just need to open up The Prosopaedia and write down all the goddesses, gods, and heroic figures of the Doraddi tradition. Since the descriptions include the pantheon each deity belongs to, you just need to search all of them and make a list. It is easier if you use the word index Chaosium inserts at the back of all their books. Look for "Doraddi" and you will find all the pages where that word is mentioned. Go to each of them and write down the list of the Doraddi mythology:


Aleshmara, Goddess of Women and Food; Amuron, the Great Horned Serpent, Guardian of the Spirit World; Aranea, Goddess of Spiders; Balumbasta, Lord of Fire; Bolongo, the False God; Bredjeg, God of Storm; Chermata, the Sky Witch; Cronisper the Wise, Grandfather Sky; Famorde, the Dark Earth Goddess, Faranar, the Good Daughter and Hoe Mother; Dama, God of Night; Enjata Mo, Goddess of the Dead; Hon Hoolbikut, the hero who led the rebellion against the Six-Legged Empire; Jmijie, the Homeless God; Kendamalar, the Sun God; Keraun, Goddess of Good Wind and Rain Clouds; Langamul, the Creator; Mwara, Goddess of Sweet Grass; Noruma, the Great Shaman; Nyanka: Goddess of Life and Birthing; The Plant Brothers, Children of the Earth; Pamalt, Earth King of Pamaltela; Rasout, God of the Hunt; Sedaia: the Queen of Kothar and Cereals; Sikkanos: Foe of Mankind, the Dust Storm; Tamakderu: God of the Oceans; Vangono: God of War; Yanmorla: the Wise Woman.


In a campaign with the nomadic Kresh, the Earth deities would be less important than the deities of animals, and perhaps the Wandering God is their main god together with Pamalt, Aleshmara and Faranar (BTW, these 3 cults are described in The Earth Goddesses). Then you need to assign what Rune and spirit magic the main deities provide, and The Red Book of Magic, can help you out, because it lists dozens of Rune spells ordered by rune. Now you have a good base to begin playing and creating player and non-player characters.


The same goes for other Gloranthan cultures not yet covered by official supplements: Fonrit, Umathela, Maslo, Vithela, Kralorela, Vormain... Whatever draws your attention. Therefore, even though it only contains lore, once you combine it with The Guide to Glorantha it is a valuable resource for playing games.


Much of the art mimics frescoes decorating the great temples of Gloranthan cities


In a nutshell


Even though it is by no means essential to play, in this odd review I hope I have managed to show that you can enjoy Cults of RuneQuest: The Prosopaedia in several ways: by its attractive look, as a quick reference book, and as a source of lore for campaigns set in regions off the beaten track. However, it could have been even more complete had it included more bidirectional references between the entries, and also if the PDF had included links in all the names.


Finally, there is another matter to consider: if you already own a copy of the old Gods of Glorantha from the 80s, the original prosopaedia is included in it, and in that case, you may be wondering: "Why do I need the new edition?" Well, basically the new edition includes many more entries, so it is more comprehensive and up to date, as well as much better looking. For example, the old prosopaedia was barely over 30 pages long, whereas the new is 140 pages long. On top of goddesses and gods, the new edition includes heroines like Jar-Eel the Razoress, heroes such as Argrath and Arkat, and demi-gods such as Belintar. Whether that is enough to justify paying the price of the new book is for you to judge.


In this video I flip through the book in over a minute


You will love it if...

  • You love the colorful art by Katrin Dirim.
  • You would like to know more about Glorantha's rich mythology in a casual way.
  • You need it as a reference to look up names while you read other books on Glorantha.
  • You would like to play games in a region not yet covered by the official publications.


Stay away if...

  • You'd rather focus on other supplements with gaming material.
  • There is no space left on your bookshelves (even for a slim book like this) and you already own Gods of Glorantha from 1985.


Cults of RuneQuest: The Prosopaedia is available from Chaosium for 38$ (the hardcover book includes the PDF), from your FLGS, and in PDF on DrivethruRPG for 19$. Well, I hope you liked my review. If you already have the book, would you say it is worth purchasing? :-)

 
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